zofim.org.il
  
 


 
תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מאגר מידע לטיולים » קו צינור הנפט

מאפייני הפריט
נושא הפריט: הסטוריה
אזור: הנגב, הרי אילת

דירוג הגולשים
הפעילות טרם דורגה על-ידי הגולשים
דרג/י את הפעילות

שימושי

 

רקע כללי - עד 1954 מגיע נפט לישראל מרומניה, מקסיקו, ובעיקר מעיראק, שהחלה להיות מעצמת נפט בדומה לשאר מדינות ערב. חברת הנפט העירקית הניחה צינור נפט מעיראק (אזור h1) לחיפה, צינור זה היווה אספקת נפט לישראל ואף היווה את דרכה של עיראק לייצא נפט לאירופה. כמובן שהכל נעשה בחשאיות רבה.
אך סיפור אספקת הנפט מעיראק מסתיים כשבחור מנווה איתן קדח באדמה בשביל להניח צינורות השקיה ופגע בצינור. כתוצאה מכך הדבר הגיע לכותרות ועיראק הפסיקה לייצא נפט דרך ישראל.
1954-1956 – במשך שנתיים ישראל חיפשה ספק נפט, שנמצא בדמותה של איראן אך התעוררה בעיה- מיצרי טיראן ותעלת סואץ סגורים בפנינו ומכליות נפט לא יכולות לעבור.
1956- ישראל יוצאת למבצע "קדש" ונפתחים מיצרי טיראן.
1957- ישראל נסוגה מסיני בעקבות לחץ המעצמות אך מובטח שיישאר כוח או"ם שישמור על מיצרי טיראן.
בעקבות מבצע קדש רומניה ומקסיקו מפסיקות לחלוטין את אספקת הנפט שלהן, ונשארנו עם נפט שמגיע מאיראן לאילת במכליות. אך איך יוליכו את הנפט צפונה? הכביש מאילת הוא דרך מעלה עקרבים, והובלת נפט במשאיות במעלה עקרבים הוא דבר הכרוך בסיכון רב. ולפיכך הוחלט על הנחת צינור בקוטר 8 אינץ' שהנחתו מסתיימת מיד עם פינוי סיני.
באילת בונים נמל נפט וחוות מכליות שמשם מוזרם הנפט בצינור עד בתי הזיקוק בחיפה.
בשלב השני כשרואים שניתן להגדיל את אספקת הנפט מניחים צינור נוסף במקביל בקוטר 10 אינץ', שמגיע כבר לאשקלון ואשדוד.
1967- מלחמת ששת הימים, נאצר חוסם את המעבר דרך תעלת סואץ לכלל מדינות העולם על מנת לגרום למשבר כלכלי, אך ישראל מסכימה לנסיגה רק בתמורה לתשלום.
עקב סגירת התעלה נוצרה בעיה בינלאומית באספקת הנפט מאיראן לכוון אגן הים התיכון ואירופה, וחייבים היו לשנות את תוואי הדרך. הצעה אחת הייתה להקיף את אפריקה במכליות ענק, אך עניין זה ירד מהפרק בשל יוקרו.
ישראל המודעת לחשיבותה כתוצאה משמשבר, מציעה ליצור גשר יבשתי ממסוף נפט באילת (גדול מזה הקיים כבר המשרת רק את ישראל), שממנו יישאב הנפט עד מצפה רמון, ומשם ירד בצורה גרביטציונית את נמל אשקלון ( הפרש גובה של כ- 900 מטר.).
מי שמימן את הקמת הפרוייקט היקר הזה הם משפ' רוטשילד, - הקמת צינור בקוטר 42 אינץ' – מטר ועשרה קוטר- (כמו צינור הנפט מאלסקה לארה"ב), באורך 254 ק"מ מאילת לאשקלון, ומשם לחיפה לאורך החוף. את הצינור הניחו בשנתיים, במהירות מפתיעה, כאשר העקרון היה שבמשך 7 שנים יועברו התמלוגים למשפ רוטשילד, ואחריהן יועבר הכסף למדינת ישראל.
הפרוייקט מסתיים ב-1970, הצינור מתחיל לעבוד בקצב מדהים – כל יום מגיעות לאילת מכליות נפט איראניות (אם כי בחזות "אמריקאית"), ומשם הנפט מוזרם לאשקלון ולחיפה ומיוצא לאירופה. באותן שנים עברו בצינור כ-60 מליון ליטר נפט בשנה.
אחרי 7 שנים, כשההכנסות אמורות לעבור לידי מדינת ישראל, פורצת המהפכה האסלאמית באיראן, איראן מפסיקה לספק נפט לישראל, והפעלת הצינור הופכת ללא כדאית.
 
מה קורה היום? - מומלץ לבקר באתר- www.eapc.co.il
בשנים שהעברת הנפט בצינור הפכה ללא כדאית, ניקו אותו וחלקו שימש להעברת מים לאילת בשעת חירום.
בחלקו הדרומי הצינור משמש להעברת נפט גולמי ממצריים לישראל לצריכה פנימית.
בקיץ 2003 הסתיים פרוייקט "הזרמה הפוכה" שמטרתו ייצוא נפט שמקורו ברוסיה ומדינות הקווקז למדינות דרום מזרח אסיה במחירים תחרותיים. ....... גשר יבשתי!!!

 עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים
התאמת האתר לגולשים בעלי צרכים מיוחדים