zofim.org.il
  
 


 
תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מאגר מידע לטיולים » הבדואים בנגב

מאפייני הפריט
נושא הפריט: דתות עדות ומיעוטים
אזור: הנגב

דירוג הגולשים
הפעילות טרם דורגה על-ידי הגולשים
דרג/י את הפעילות

שימושי
 
מרבית הבדואים בנגב חיים באיזור בקעת באר שבע-ערד הנמצא בחלק הצפוני של הנגב.
למושג "בדווי" ישנן 2 הגדרות:
  1. נודדים ערבים החיים באוהלים.
  2. ערבים המזדהים עם שבט ולא עם מקום.ההגדרה השניה מתקבלת יותר, שכן היא כוללת אף בדואים שאינם חיים באוהליהם וכן היא כוללת את הבדואים שעברו למגורי קבע.
מקור השם הוא במילה הערבית "באדיה" ומשמעותה: מדבר.
הבדואים בעיקרם הם מגדלי מקנה. בתור שכאלה הם מתחלקים לפי סוג המקנה אותו הם מגדלים:
  1. ה"רחאלה" מגלים בעיקר גמלים. ניתן למצוא אותם בעיקר במדבריות סוריה וחצי האי ערב. הם נודדים הרחק מן הישובים והשלטון ובשל טבע הגמל, המסתפק במועט, ניתן למצוא אותם באיזורים צחיחים. אלו הם השבטים החזקים, החזקים והשולטים במדבר.
  2. ה"מעאזה" הם בעיקר בעלי עדרי עיזים, גרים בשולי המדבר – במקומות בהם ישנו מרעה.
  3. ה"שוואיה" הם ברובם מגדלי כבשים. תנאי המחיה שלהם דומים לאלו של .ה"מעאזה". בדואי הנגב משתייך בעיקר ל"מעאזה" ול"שוואיה". אזור נדידתם קטן משל משל ה"רחלאה" ולעיתים קרובות עוסקים אף בחקלאות בנוסף לגידול הבהמות.
הבדואים בנגב להבדיל מבדואי הגליל חיו עד לפני עשרות שנים – ובחלקם חיים עד היוםן –בעולם מסורתי, שבו חלו תמורות מעטות באלפי השנים האחרונותץ אוכלוסיה זו המתפרשת על השטח הנרחב שבין שיפולי הר חברון עד מורדות ים המלח, חיה עדיין באוהלים על צאנם ושדותיהם.
ניתן להבדיל בין 3 יסודות אתניים בולטים בין שבטי הבדואים בנגב:
  1. בדואים שאין מסורת אחידה או מדויקת על עברם, ושכנראה הם נודדים מזה דורות רבים בא"י, בעבר הירדן, צפון ערב או סיני.
  2. משפחת שחורי העור, הנקראים "עביד". הם נבדלים מן הבדואים ה"לבנים" במספר דרכים. בעיקרם הם עבדים אשר ניקנו בעבר ומשרתים עדיין במקרים רבים את אדוניהם השחים, למרות שיש בניהם כאלו החיים חיים חופשיים לגמרי.
  3. אנשים שהם או שאבותיהם היו לפני דור או שנים יושבי כפרים ועובדי אדמה, אלא שבגלל סיבות רבות הצטרפו לשבטים והתארגנו אף הם בצורה שיבטית.
 
רוב הבדואים שומרים על שושלת היחסים שלהם בנאמנות, וקושרים את מוצאם לשבטים בעלי עבר מפואר בהיסטוריה של האיסלאם ולשבטים השולטים במרחבי מדבריות ערב.
תחת השלטון הישראלי – במלחמת השחרור נחלקו הבדואים בא"י ל-2 סוגים:
אוהדי היהודים, שהחליטו להשאר בארץ. ואלו שהעדיפו מטעמי ביטחון לעזוב את הארץ ולעבור למרחבי סיני ועבר הירדן המזקחיץ
מאז המלחמה ב-48 יושבים באזור באר-שבע שרידים של שלושה מטות מתוך שבעה שישבו בא"י לפני המלחמה. (תראבין, תיאהא, עזאזמה, ג'אבראת, חנאג'רה, סעידיין ואחיואת). 3 המטות שנשארו הם התראבין, התיאהא ועזאזמה. אוכלוסייתם נמדדת כיום בין 65,000-70,000 נפשות.
העיירה הבדואית הגדולה ביותר היא רהט ובה חיים יותר מ-20,000 תושבים.
 
מאפייני ההתפתחות היישובית של אוכלוסיית הבדואים (ונושאים מעניינים להדרכה):
  • מעבר מנוודות להתיישבות קבע בכפרים מתוכננים בעבורם על ידי השלטונות (כסייפה, רהט, ערוער) – מתן שירותים מוניציפליים, חינוך, בריאות, השכלה.
  • יוממות לערים גדולות, בעיקר לבאר-שבע.
  • התרופפות המבנה השבטי-מסורתי ומעבר למסגרות מגורים משפחתיות.
  • התמעטות שטחי המרעה.
  • גידול האוכלוסייה ופיצולה ליחידות קטנות שחיפשו תנאי מחייה נוחים.
  • עלייה ברמת החיים.
  • קשר עם יישובי יהודים וערים, במיוחד בתעסוקה.
  • ירידת החשיבות של בעלי חיים לצורכי העברת משאות ועלייה ברמת המינוע של כלים חקלאיים ורכבים פרטיים.
  • שירות בצה"ל, במיוחד כגששים ביחידות שדה.
  • יוזמת הממשלה בתכנון יישובי הבדווים, לעיתים מתוך חשש מפני השתלטות על אדמות המדינה.
  • הקמת יישובים לא מוכרים והתרחבות האוכלוסיה בצורה בלתי חוקית.

 עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים
התאמת האתר לגולשים בעלי צרכים מיוחדים