zofim.org.il
  
 


 
תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מאגר מידע לטיולים » דרך בורמה

מאפייני הפריט
נושא הפריט: הסטוריה
אזור: ירושלים, הרי ירושלים ושפלת יהודה

דירוג הגולשים
הפעילות טרם דורגה על-ידי הגולשים
דרג/י את הפעילות

שימושי

בזמן מלחמת העצמאות היו בארץ ישראל כ- 600,000 יהודים. מתוכם כ- 100,000 יהודים התגוררו בירושלים. המצור הכבד שהטיל הליגיון הירדני על ירושלים העמיד אותם במצב קשה ביותר. היה מחסור כבד בנשק ותחמושת. בנוסף, המזון והמים חולקו בקיצוב, והיה חשש שגם המלאי המועט הקיים יאזל.

את רוב המזון קיבלה ירושלים בימים כתיקונם מאיזור השפלה, במשאיות שנסעו בשער הגיא (כביש מספר 1 של ימינו). בזמן מלחמת העצמאות חסמו הערבים את הדרך לירושלים ופגעו בשיירות המשוריינים שניסו בכל זאת להעפיל לירושלים.

במאי 1948, בתקופה שבין שני המבצעים שנערכו בניסיון לכבוש את לטרון, כחלק ממבצע "בן נון", נכבשו הכפרים הערבים שמדרום לשער הגיא. היתה זו הפעם הראשונה בה נוצרה רצועת ארץ רצופה מקיבוץ חולדה ועד לירושלים. רוחבה של הרצועה היה 2-3 ק"מ, והיא סיפקה הזדמנות נדירה לפרוץ דרך עוקפת לשער הגיא, ובאמצעותה להתגבר על המצור.

ב- 28.5.48 החלו במאמצים לפריצת הדרך. סיירים וכוחות חי"ר (חיל רגלים) עברו בה מספר פעמים עד שבלילה שבין ה- 29 ל- 30 במאי הצליח לעבור בה ג'יפ בודד ובו מספר סיירים.

היה צריך להכשיר את הדרך למעבר משאיות, כולל קטע מהדרך ליד עינות סוסין, שהיה תלול וטרשי. הפרש הגבהים עליו היה צריך להתגבר היה כ- 125 מ'.

לפני שהוכשר קטע הדרך הבעייתי הועברו נשק, תחמושת וקמח במכוניות עד לבית סוסין שהייתה הנקודה הבעייתית, ומשם הועברה האספקה על גב סבלים ופרדות עד לסוף הקטע הלא סלול, שם הועמס על מכוניות שעלו לירושלים.

ב- 8.6.1948 יכלו כבר כלי רכב לרדת במורד התלול. בו בזמן נתפסו משלטים משני צדי הדרך החדשה, כדי להגן מפני כוחות הליגיון הירדני. במקביל החלו בהנחת צינור מים לאורך דרך בורמה, שנועד לגאול את תושבי ירושלים מצמא.

ב- 10.6.48 הושלמה הכשרת "דרך בורמה" והיא נפתחה לתנועת כלי רכב לכל אורכה. המצור על ירושלים נפרץ.

מקור השם "דרך בורמה" הוא בכינוי שהעניק לה אחד העיתונאים הזרים שהגיע לסקר את מלחמת העצמאות בארץ ישראל. הדרך הזכירה לו דרך שנפרצה על ידי הבריטים, בזמן מלחמת העולם השניה, שעקפה את בורמה במטרה לפרוץ דרך מהודו לסין.


 עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים
התאמת האתר לגולשים בעלי צרכים מיוחדים