zofim.org.il
  
 


 
תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מאגר מידע לטיולים » מבוא: הנגב

מאפייני הפריט
נושא הפריט: כללי
אזור: הנגב

דירוג הגולשים
הפעילות טרם דורגה על-ידי הגולשים
דרג/י את הפעילות

שימושי

 

תיאור השטח: הנגב הוא משולש צר וארוך בדרומה של ארץ ישראל, הוא מהווה 66% משטחה של מדינת ישראל (ועם זאת פחות מ-10% מהאוכלוסייה מתגוררת בו...)
הנגב ניתן לחלוקה לארבעה תחומים עיקריים:
א.      נגב צפוני (עד נחל צין)- זה האיזור בו אנו מטיילים, באיזור זה נמצא את 4 הרכסים הבונים אותו: רכס ירוחם, רכס חתירה, רכס חצרה ורכס מחמל. בראש כל רכס כזה (חוץ מרכס ירוחם) נמצא ששיא הרכס גדוע ובמקומו נמצא מכתש. זוהי תופעה ייחודית לנגב בכל העולם כולו. (גם כאשר נחפש במילון לועזי את המילה "מכתש" נמצא שמקורה בעברית: makhtesh)
ב.      נגב מרכזי (מנחל צין עד נחל פארן)
ג.       נגב דרומי (מנחל פארן עד הרי אילת)
ד.      הרי אילת.
 
גבולות הנגב:
· בצפון: קו 200 מ"מ גשם, קו זה משתנה משנה לשנה אך עובר באופן כללי בין דרום ים המלח, דרך באר שבע לדרום רצועת עזה. מקו זה דרומה, המשקעים השנתיים הינם פחות מ-200 מ"מ גשם בשנה, ומעל קו זה – "הארץ הנושבת".
· במערב: קו הגבול המדיני עם מצריים – זהו גבול מלאכותי פרי מהלכים פוליטיים בתחילת המאה (1906) כאשר חולק האיזור בין הבריטים לתורכים. הקו עובר מטאבה ועד רפיח.
· במזרח: הגבול הקל ביותר לזיהוי משום שהוא גבול מדיני עם ירדן שעובר לאורך גבול פיזי – בקע הערבה מים המלח ועד מפרץ אילת.
· בדרום: איחוד צלעותהמשולש (המערבי והמזרחי) ופגישתם בים סוף.
 
מאפייני האקלים בנגב:
הנגב הינו חלק מרצועת המדבריות העולמית המצויה בקו רוחב º30, צפון-דרום שם המרחק בין השמש לכדוה"א הוא הקצר ביותר וקרני השמש פוגעות בעוצמה חזקה בקרקע וגורמות לקרינה חזקה, טמפרטורות גבוהות במהלך היום, יובש גדול ומיעוט משקעים. (בממוצע כ-100 מ"מ גשם בשנה, למרות שיש שוני גדול בין חלקי הנגב – באילת למשל, יורדים כ-27 מ"מ גשם בשנה).
מיעוט המשקעים גורם גם למיעוט בעננים ומכאן נובעים הפרשי הטמפ' הגדולים בין היום, בו פוגעים קרני השמש באופן ישיר בקרקע והיא מתחממת אך אין עננים שיכלאו את הקרינה קרוב לקרקע, ובלילה החום מתפזר ונהיה קריר באופן קיצוני.
האקלים השחון משפיע על כל המערכות האקולוגיות במדבר, הצמחים, בעלי החיים, והאדם לאורך ההיסטוריה. (פירוט בתחנות המתאימות).
 
טיפ: את התחנה הזאת ניתן להעביר בכל שלב בטיול, ובדרכים שונות, יש המעבירים אותה ביום הראשון כתחנת פתיחה, אנחנו ממליצים להמתין ליום השני או אפילו לסוף הטיול כסיכום לאחר שהחניכים חוו את חויית המדבר.
 
רעיונות למתודות:
א.      "מפת גוף" – מבקשים מתנדב מהקבוצה ואומרים לו לעמוד בצורה של ארץ ישראל (יד שמאל גבוהה למעלה (רמת הגולן, אצבע הגליל), נרגליים בצורת משולש (הנגב), יד ימין מעוגלת וקרובה לגוף (מישור החוף). על גבי המתנדב נחבר בעזרת מקלות כביסה שמות של ישובים מרכזיים בארץ. לבסוף שואלים את הקבוצה "מה יש למתנדב בין הרגליים?".
התשובה היא: "נגב" – וזהו ספתח טוב לתת את המבוא על הנגב. ניתן לשים על המתנדב חגורה שעליה רשום "200 מ"מ גשם" – זהו הגבול הצפוני והזדמנות לדבר על האקלים הצחיח.
ב.      גלובוס – בעזרת גלובוס מתנפח ניתן להמחיש את נושא הקרינה, ולהראות את קו רצועת המדבריות העולמית.
ג.       "מה יש לי בתיק?" – המדריך נושא עימו חפצים שונים העוזרים לו בהליכה במדבר. בעזרת אותם חפצים הוא יכול להמחיש את מאפייני הנגב. לדוגמא: מפה – גבולות הנגב, מים – יובש/אקלים, אפשר להביא גם חפצים משעשעים ומגוונים כדי לפלפל את ההדרכה.

 


 עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים
התאמת האתר לגולשים בעלי צרכים מיוחדים