zofim.org.il
  
 


 
שבט נמרוד
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » שבט נמרוד » כתבה: בחינות הבגרות נגד הבריאות?

תמונת מגזין בחינות הבגרות נגד הבריאות? פורסם על ידי אור טל
בתאריך 27/1/2014
בכתבה זו צפו 2794 גולשים

כותבים: דניאל בנימינסון, בן גדושר, אבי סננס, אלעד בן שבת, דן חנוכייב.

 

בחינות הבגרות נגד הבריאות?

 

האם אי פעם צפיתם בתחרות ריצה בקרב רצים שאינם מקצועיים? כולם מתקדמים לקו הסיום, מישהו רץ בשלווה ללא השקעה של הרבה מאמץ, אבל רובם משקיעים את כל כוחם כדי לנצח. חלק מהם יורדים מהמרווח, אחרים משיגים את מטרתם. יש כאלה שתשושים וסחוטים  ונופלים באפיסת כוחות ברגע שחוצים את קו הגמר. תחרות זו מזכירה לנו את בחינות הבגרות (אלא אם כן שהספורטאים משתתפים במרוץ בהתנדבות, לפי רצונם).

 

החל מתיכון תלמידים נכנסים ל"מרוץ" להצלחה בבגרות. אין זה סוד שהשלב הקשה הזה בחייו של כל תלמיד דורש כוח חיוני. המחקר שלנו הראה שכל 30 המרואיינים  הסכימו שהלימוד לקראת הבגרות דורש השקעה ומאמצים רבים מהתלמידים. 90%  מבני נוער לפני בחינות בגרות לא מתוחים ונמצאים בלחץ אינטנסיבי. סקר מראה כי תלמידים תופסים את הבחינות כעומס נפשי. זה בהחלט משפיע על מצב הכללי שלהם ועל עמידתם בזמן הבחינה. אי אפשר לזלזל בהשפעות מזיקות של תופעה זו על הגוף והנפש של תלמידים. ללא ספק מתח, הפעלת כוחות פיזיים ונפשיים משפיעים על בריאותם של תלמידים רבים, בהווה או בעתיד.

 

כהוכחה לביטוי זה מחקר הראה שכ-67% תלמידים חשים שינויים נפשיים ופיסיים בתקופת בחינות הבגרות (כמו: קושי להירדם, אי שקט, כאבי ראש וחרדה). בהתבסס על החוויות שלהם וגם על הידע של חברי הכיתה, בני הנוער הגיעו למסקנה כי העומס בתקופת בחינות הבגרות מוביל לפגיעה בבריאותם הפיסית והנפשית של התלמידים.

 

הסיבה העיקרית לשינויים שליליים כאלו היא מספר רב של בחינות הבגרות. אין פלא שניתן לדמות את בית הספר בזמן הבחינות לסרט-נע בבית החרושת. לפי נתוני הסקר שלנו יותר מחצי התלמידים לא מספיקים ללמוד היטב את כל החומר לבגרות. צריכה להיות התאמה בין הקף החומר שהתלמיד צריך ללמוד לבחינת הבגרות לבין השעות המוקדשות לכך. אבל 80% ממרואיינים חושבים כי היקף החומר לבגרות בכל המקצועות והקשיים בלמידה גורמים להישגים נמוכים ביחס ליכולת של התלמידים. לכן לא מפתיע אותנו כי רק 10% משיבים מסכימים שמספר בחינות הבגרות הנוכחי בבתי הספר הוא סביר. רובם המכריע טוענים שתוצאות בחינות הבגרות אינם משקפים נאמנה את יכולתם הטובה של התלמידים.

 

לאחרונה נדון בהרחבה נושא של שינוי עמוק מערכתי ואמיתי בשיטת בחינות הבגרות בבתי הספר. מובן כי מבחני הבגרות הם גורם מכריע בעיצוב כלל מערכת החינוך. יש להם השפעה בולטת על דרכי הלמידה וההוראה, על האקלים הלימודי, על המוטיבציה ללמידה, על פערים בהישגים הלימודיים ועוד. תעודת בגרות משמשת תנאי הכרחי להמשך ללימודים גבוהים. לכן אי אפשר להציע פתרון אחד ונכון.

 

ישנה יוזמה שמוביל אותה שר החינוך הנוכחי – שר פירון להפחית את מספר הבגרויות. 90% מהנסקרים חושבים שצמצום מספר בחינות הבגרות יפחית את העומס הלימודי ויוביל להישגים טובים יותר. הצמצום הזה יכול לגרום לתלמידים לעסוק יותר בלימוד ופחות בשינון החומר. ידוע שהבחינות עוסקות בעיקר בידע מבוסס זיכרון (שגם גורם לעליית מתח בזמן ההכנה לבגרויות).

ברור שאף נושא ומקצוע לא צריכים להיזנח בתהליך הלימודים. אבל בבגרויות כדאי לשים דגש על מספר מוגבל של בחינות. מצדנו הצענו למשיבים את הרעיון לצמצם את מספר בחינות הבגרות ל-4 מקצועות חובה ועוד מקצוע לבחירה. 77% מהתלמידים מקווים כי השינוי הזה יקל את העומס של בחינות הבגרות על המורים ועל התלמידים או חושבים כי השינוי ישנה את המצב רק חלקית.

 

לדעתנו גם חשוב לשנות את הדרכים החינוכיות המקובלות ולהוסיף חלופיות למידה כמו ביצוע פרויקטים, מצגות, הרצאות ועבודות מחקר. רוב בני הנוער תומכים ברעיון להפעיל דרכים אלטרנטיביות (עבודות חקר, מבחנים פנימיים וכו') להערכת תלמידים במקום בחינות בגרות רגילות. שיטות אלה של בקרה והערכת ידע יאפשרו לתלמידים לגלות  חשיבה עצמאית והסקת מסקנות, להיות יצירתיים, אך לא לשנן את החומר בטווח קצר.

 

גם קיום כל הבחינות במהלך שנה אחת, במקום בשלוש שנים יצמצם את העומס הלימודי. תחום חומר הלימודים לבחינות צריך להיות מוגדר כך שתלמידים יוכלו לעבור את הבחינות בשנת לימודים אחת ולא להרגיש את הלחץ הפסיכולוגי במשך שלושה שנים, כפי שזה קורה עכשיו. שינוי מהות ההוראה והתשאול לכיוון לימוד התלמידים מיומנויות חשיבה והבנה במקום שינון ידע יתרום גם להפחתת העומס הלימודי ולשיפור רמת ההוראה.

 

עתה מדברים על הרפורמה במבנה של בחינות הבגרות בשל הצורך להעלות את איכות הלימודים ולשפר את מערכת ההערכה. אבל לא כדאי לשכוח שבגרויות הם מבחן רציני לגוף צעיר של התלמיד. גורמים כגון המתנה ארוכה לבחינה, חוסר ודאות והגבלה קשה של זמן להכנה מחזקים את הלחץ על הנוער. אסור להרשות שמתח מוגזם יהרוס את בריאות התלמידים. ככל הנראה יישום רפורמות יגלה את הנושאים השונים ויצור אתגרים חדשים. יש לקוות כי רפורמות עתידיות יאפשרו לא רק להעלות את רמת הידע של התלמידים המסיימים את בתי הספר, אלא גם לייסד את התנאים לשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית שלהם לחיים מלאים בעתיד. 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה