zofim.org.il
  
 


 
אתר פורים בצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר פורים בצופים » כתבה: Who Run The World?

תמונת מגזין Who Run The World? פורסם על ידי מיכל מרדכי
בתאריך 6/3/2012
בכתבה זו צפו 4539 גולשים

אני רוצה להתחיל רגע במשהו שיראה לא קשור. מעודדות במשחקי כדורסל. יצא לכם לראות אותן? הן מופיעות לחצי שניה בפסקי זמן או בין הרבעים, מקפצצות לאיזה חצי דקה ונעלמות. אני חושבת שאין דבר בעולם הזה שמרתיח אותי יותר מהמעודדות האלו. ילדות קטנות, בלבוש מינימלי שמענטזות על הבמה. זה כבר כמה חודשים שאני מנסה לחשוב למה זה בעצם כל כך מעצבן אותי, הן בסך הכל ילדות שהשקיעו בריקוד. כשהן עלו לבמה כשמלווה אותן השיר של ביונסה: WHO RUN THE WORLD? נפל לי האסימון. מי מנהל את העולם? לא אתן. לא בדקה וחצי של הפסקה. אתן, בנות יקרות, רק שעשוע נעים בעיניים עד לרגע שבו הגברים יעלו על הפרקט.

עכשיו לנושא שלשמו התכנסנו. נכון יש קטע כזה שכל פעם שחג פורים מתקרב, מתחילים לדבר על פמיניזם? כשאנחנו חושבות על דמויות נשיות מהתנ"ך, ישר קופצת לנו לראש דמותה של אסתר. כאילו אין עוד נשים שעשו איזה דבר או שניים בכל הספר הארוך הזה. אז מה בעצם עשתה אסתר שבגללו זכתה לתהילת הפמיניסטיות באשר הן? האם ושתי היתה פחות פמיניסטית מאסתר? ומה זה בכלל פמיניזם? טוב, אז המטרה של הכתבה הזו היא לענות על שלושת השאלות הללו.

כשאני אומרת פמיניזם, מה עולה לכם לראש? נשים ששורפות חזיות ?"בחורילות"? חיילות לוחמות בקרקל? למישהי עולה תמונה של בחור? נראה לי שלא. יש חיה כזאת בחור פמיניסטי? אז נעשה רגע סדר. כשמדברים על פמיניזם, בדרך כלל מתכוונים לתפיסה שיוויונית בין גברים ונשים. אמונה כי לנשים יש ערך שווה לשל גברים, יכולות שוות לשל גברים ולכן גם זכויות שוות לשל גברים. פמיניסט הוא מי שמאמין כי יש לפעול לטובת ביטול האפליה בין נשים לגברים וכי יש לפעול לחיזוק השיוויון ביניהם. אז לפי ההגדרה הזו, יש חיה כזו גבר פמיניסט. אני אפילו מכירה כמה.

אוקיי, שימו את מה שאמרתי עד עכשיו בצד רגע ובוא נקפוץ למגילת אסתר. במגילת אסתר יש שש דמויות מרכזיות, שלושה גברים: אחשוורוש המלך, המן שהיה שר בכיר בממלכה ומרדכי שהיה בן דודה של אסתר המלכה וגם דמות בכירה בממלכה. ושלוש דמויות נשיות: אסתר שנבחרה למלוכה, ושתי, אישתו הראשונה של אחשוורוש שהוצאה להורג אחרי שסירבה לרדת למשתה של המלך וזרש, אישתו של המן.

סיפור המגילה מתחיל בפרק שלם שמתאר את סירובה של ושתי לרדת למשתה של אחשוורוש. החכמות מביננו תשאלנה, למה הכתוב מבזבז פרק שלם על ושתי אם כל מי שתעניין אותנו היא אסתר?! למה לא להתחיל ישר מחיפושו של אחשוורוש אחרי מלכה חדשה? או, טוב ששאלתם. נראה לי שמי שכתב את המגילה רמז לנו על הבאות ותיאר לנו את המרד הפמיניסטי הראשון. אלא, שושתי לא היתה העיפרון הכי חד בקלמר. ושתי יזמה משתה משלה לנשים וסירבה בפומבי לבקשת המלך לרדת למשתה שלו, בהחלט מעשים שראויים להערכה. אבל, נראה שהיא לא לקחה בחשבון שהיא חיה בממלכת כוש ולא בסקנדינביה ובממלכת כוש, סירוב למלך גורר הוצאה להורג. ושתי היתה צודקת, קצת פחות חכמה.

חשיבה לטווח הרחוק לא היתה הצד החזק של אחשוורוש ודיי מהר הוא מבין שלהרוג את אישתו משאיר אותו לבד. בעיה שולית בשביל מלך של 127 מדינות. אחשוורוש מצווה לאסוף את כל הבתולות היפות לארמון אחד, מתוכן יבחר לו אחשוורוש אישה. כיף. לאחשרוורוש כמובן, אולי פחות לנשים. כעת, הדמות של אסתר מופיעה לראשונה במגילה, היא מתוארת כדמות פאסיבית שמובלת על ידי בן דודה, מרדכי. כתוב כי אסתר נלקחת לארמון, לא הולכת אליו וכתוב שהיא לא מספרת את מוצאה, כמו שמרדכי מצווה עליה. אני לא ארחיב על האופן שבו אסתר נבחרת לרשת את ושתי, אבל כך קורה: אסתר הופכת למלכה. וכמו כל סיפור יהודי טוב, מישהו רוצה להשמיד אותנו. מפתיע.

עכשיו, קורה משהו מעניין. מרדכי מתחיל לעשות סצנות בארמון המלכות, מסתובב עם שק וכל מיני שטויות כאלו. את אסתר, לא ממש מעניינת הסיבה, היא רוצה שזה יפסק. מרדכי מתעקש ואסתר מתעשתת. היא מבינה שכנראה שהיא האישה הנכונה במקום הנכון.

בערך בסוף פרק ד', היא מתחילה להיות דמות אקטיבית. לא עוד אסתר המובלת, כי אם אסתר המנהיגה. אם תסתכלו על התיאור במגילה, תראו שיש שימוש רב בפעלים החל מאותו רגע: "ותאמר אסתר להשיב למרדכי", "ותלבש אסתר מלכות", "ותעמוד בחצר" וכו'. החל מרגע זה ואליך, אסתר מנהלת את ההצגה, באופן גלוי (לדוגמא, כשהיא מצווה על היהודים לצום) ובאופן סמוי (כשהיא גורמת לאחשוורוש והמן להגיע למשתה הפרטי שלה, שם היא מסכסכת ביניהם). את הסוף, אתם מכירים.

אסתר, כמו נשים רבות במקורות שלנו, בוחרת להיות חכמה ולא צודקת. ובעיני, זוהי הגדולה שלה ומכאן הצלחתה. אל תבינו אותי לא נכון, לפעמים אנחנו הנשים פשוט צודקות, וזה מתיש שאנחנו צריכות גם להיות חכמות. אבל יש פעמים שבהם צריך פשוט לדעת לשחק את המשחק, צריך להיות מספיק חכמה כדי להבין מה המקום שלך במשחק ולהוציא ממנו נצחונות. שלוש הדמויות הנשיות במגילת אסתר הן דמויות פמיניסטיות ושלושתן מנהלות את ההצגה, כל אחת בדרכה שלה. ובעיני, זו הסיבה שמגילת אסתר נתפסת כמגילה עם כוח נשי. הן לא נותנות לעולם הגברי להוביל אותן, אלא בוחרות להיות אלא שמנהלות את העולם. ההיפך ממה שאני יכולה להגיד על המעודדות במשחקי הכדורסל ולפעמים גם ההיפך מהבנות שלנו בשבטים. 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה