zofim.org.il
  
 


 
מחלקת עולים ומשתלבים בתנועה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת עולים ומשתלבים בתנועה » ארכיון הכתבות » כתבה: החג של ''אחרי החגים''- חג הסיגד

תמונת מגזין החג של ''אחרי החגים''- חג הסיגד פורסם על ידי מחלקת שב''א
בתאריך 3/11/2011
בכתבה זו צפו 7561 גולשים

חג הסיגְד 

חג הסיגְד חל בכל שנה בתאריך כ״ט בחשוון- 50 יום לאחר יום הכיפורים, השנה החג חל ביום רביעי 14/11/2012. חג הסיגד הוא מועד מרכזי בלוח השנה של יהודי אתיופיה. 

מהות החג:

  1. להזכיר את הברית בין עם ישראל ובין ה' ולחדשה בכל שנה.
  2. להבדיל בין היהודים באתיופיה לשכניהם ולמנוע התבוללות.
  3. כְּמִיהָה לחזור לארץ ישראל הבאה לידי ביטוי בתפילות ובקשות מה'. תפילות ובקשות אלו יכולות להיענות רק כאשר עם ישראל מוכיח את המחויבות שלו לברית 

                                                                                                                                                  חגיגות חג הסיגד בירושלים

שני המקורות המקראיים המרכזיים לחג הסיגְד הם:                                   
1. מעמד הר סיני שמתואר בספר שמות - במעמד זה נכרתה הברית בין
בני ישראל ובין ה'.
2. שיבת ציון שמתוארת בספר עזרא ונחמיה. שם חידשו ברית זו כאשר שבו בני ישראל לארצם (ליהודה), ולכן יש קשר הדוק בין חידוש הברית ובין הכמיהה לעלות לישראל.

משמעות המילה סיגְד היא: סגידה, השתחוות.

 

 

                                                                                                                               נשים משתחוות ומתפללות בחג הסיגד בירושלים                               

                                      באתיופיה היה נהוג לחגוג את היום באופן הבא:

בשעות הבוקר , כאשר הם שרויים בצום היו מתחילים בני הקהילה את העלייה להר,  כאשר הקייסים (מנהיגים רוחניים) מובלים עם ה"אורית"- ספר התורה.

בד"כ הנשים היו נושאות על ראשן או על גבן אבן, האבן סימלה את כניעתם לפני האל ואת רצונם לבקש סליחה ומחילה על חטאיהם, עם הגעתם לראש ההר בני הקהילה הניחו את האבן שנשאו על ראשם מסביב לגדר שהיקפה את ההר.

במהלך התפילות נהגו המשתתפים לפרוש את כפיהם אל השמים,               חג הסיגד באתיופיה- עולים להר                           לכרוע על ברכיהם ולהשתחוות.   

        

אחרי התפילה מוצאים את ספר התורה וקוראים בקול רם, ביום זה קוראים שני טקסטים מתוך התנ"ך:

  שמות פרקים יט-כ, כדי להזכיר את הברית שנכרתה בין אלוהים ובין עם ישראל במתן תורה.

 נחמיה ופרק ט, שם מתואר, לפי האמונה, חג הסיגד הראשון. 

את הקטעים קראו הקייסים בשפת הגעז (שפה אתיופית עתיקה) והם תורגמו עבור הקהל לאמהרית או טיגרית.

      נשים נושאות אבנים על ראשן בדרך אל ההר      עם סיום התפילה והקריאה בתורה יורדים מההר וצועדים  לכיוון בית                                                                       הכנסת בשירה ובריקודים  להחזיר את ספר ה"אורית"- ספר התורה.                                                                   לאחר מכן היו מתחילים בסעודה, ואחריה כמובן- המשיכו השירים והריקודים.       

בארץ המשיכו בני הקהילה לחגוג את חג הסיגד ע"מ לשמר את המסורת וע"מ להמשיך להתפלל ולקוות ליום בנייתו של בית המקדש השלישי ולגאולת העם היהודי כולו באשר הוא. החגיגות בארץ מתקיימות בירושלים בטיילת ארמון הנציב ובכותל המערבי, ובמהלכן מקיימים את אותן התפילות ואת הקריאה בתורה, וכמו כן ריקודים      ושירה.

 בית הכנסת בכפר באתיופיה

         רוצים לדעת עוד? מעוניינים להצטרף לחגיגות הסיגד בירושלים? צרו קשר עם מחלקת שב"א 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה