zofim.org.il
  
 


 
אתר פסח בצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר פסח בצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: פליאה בהדרכה

תמונת מגזין פליאה בהדרכה פורסם על ידי זיו כרמל
בתאריך 12/4/2011
בכתבה זו צפו 2990 גולשים
נכתב במקור על-ידי זיו כרמל ופורסם כאן

התרבות המערבית צימצמה את תחושת הפליאה שיש בנו למראה הטבע הסובב אותנו.הצורך להסביר ,לפרש ולנתח כל דבר הקשור לטבע וסביבה מוצאים לעיתים את הטעם מהחוויה וההשתוממות שיש בכל אחד מאתנו. כמה פעמים יצא לכל אחד מאתנו לבטל את ההתלהבות הרבה של ילדו למראה של נמלה או פרח שהוא לכאורה כל כך שגרתי ויומיומי? בכל אחד מאתנו יש את "הילד" המסוגל להתלהב ולחוות את הדברים ברמה הנפשית ולא רק בשכל, אך משהו בדרך מקטין את הדברים הללו ומחניק אותם.


הסתוות. צילום:גלעד פולק.

 כותבת על כך ריצ'ל קארסון: "עולמו של הילד הוא רענן ויפה, מלא פליאה והתרגשות, זהו חוסר המזל שלנו שלגבי רובנו החזון הגלוי לעין, האינסטינקט האמיתי ליופי ולאשר משרה פליאה, מתעמעם ואפילו אובד לפני הגעתנו לבגרות."

 אחת מהדמויות שראו בפליאה מכשיר חינוכי משמעותי (גם מימד דתי אך לא בכך עסקינן)היה הרב אברהם יהושוע השל (על שמו מרכז השל –המכון הישראלי לחשיבה ומנהיגות סביבתית) .השל מגדיר את התסמונת של המאה ה-20 כאדישות לפליאה ולקיחת דברים כמובנים מאליהם. סובבים אותנו אין ספור של ארועים ויצוריים מדהימים והעובדה שאנו פוגשים אותם יום יום הופכת אותנו לאדישים לרוב הטבע החובק אותנו. אנו מחפשים כל הזמן ריגושים וחוויות חזקות ומחדשות בעוד שרוב הדברים הללו, נמצאים ממש בחצר האחורית שלנו .

כאנשים העוסקים בחינוך ובעיקר לציבור המדריך בטבע, יש משמעות גדולה ליכלת שלנו להתפעל ולהדביק בכך את חניכינו (וזה נכון כמובן גם לבעלי תפקידים המגדלים דור של מדריכים חדשים).האתגר החינוכי שלנו הוא אם כן כפול- האחד היכלת להתפעל והשני לשים לב לדברים הסובבים אותנו,לפתח את יכלת ההתבוננות והרגישות ובתוך זה גם צמצום הציניות והסגירות המאפיינת מאוד את החברה הישראלית שהיא חברה עם סממני כוח, צבאיות וגבריות.


נביטה בתוך מאובן.צילום: גלעד פולק.

איך עושים דברים אלו הלכה למעשה?מעטים הם האנשים שניחנו במודעות טבעית לדברים הללו,מדריך ומחנך מקצועי המודע לעוצמה של הפליאה, יוכל מתוך מודעותו, ליצור את הדברים הללו תוך כדי טיול,לזמן לחניכיו חוויות ובכך להעצים את התהליך החינוכי המתרחש במהלך המפגש עם הטבע.

דווקא בגופים בלתי פורמאליים אנו טועים לעיתים לחשוב, שהדברים הערכיים והתהליכים החינוכיים קורים מאליהם. תיווך מקצועי רגיש ומשמעותי יכל להעצים את שינוי העמדות אותו אנו רוצים ליצור ולייעל מאוד את התהליכים החינוכיים להם אנו מייחלים.
להלן מספר דוגמאות לישום פליאה בהדרכה-ישנו ויכוח עתיק יומין מה מקומו של המדריך בתוך הטיול? האם הוא מרכז הבמה או שתפקידו העיקרי לא להסתיר את הנוף... המתכון כך נדמה לי מצוי איפה הוא באמצע ובהקשר שלנו התבונה מה להגיד ומה להביא לביטוי בכל תחום דעת.

נסו להבליט את הפיקנטריה בכל תחום, את המיוחד והמעניין.
הרצאה מייגעת על עכבישים יכלה להרדים כל חניך ממוצע, לעומת זאת בחירת הדברים המדהימים כגון-עוצמתו של קור העכביש ומורכבותו, צורת הטרף של העכביש או שבירת המיתוס על אלמנותה של גמלית השלמה ימשכו את החניך להקשיב ולשאול.



 
רסיסי לילה על תפרחת.צילום: גלעד פולק.

לחפש בשטח ארועים המעוררים פליאה-
קורי עכביש-ניתן להתיז מים משפריצר של עציצים ובכך להבליט את מורכבות הקורים.נמלים הסוחבות כמשקל גופם ויותר,חיפושית זבל המגלגלת כדור זבל ענק.מורכבות הסוואה של חרקים.בחירת מקומות היוצרים חוויה, כגון תצפית מיוחדת-ניתן להקריא קטע ספרותי יפה (מה לעשות שמאיר שלו מוצא את המילים הנכונות במקומנו...) ניתן להשמיע קטע מוסיקלי יפה ותמיד ניתן לשתוק מעט ביחד...

ליצור בטיול רגעים של לבד-
בכל טיול אנו עסוקים מאוד אחד בשני ופחות בהסתכלות בטבע. ניתן לבחור קטע קצר להליכה לבד ולתזמן את החניכים בהפרשים אחד מהשני.על אותו משקל ניתן להושיב את הקבוצה במרחקים קטנים אחד מהשני לבקש להיות 1-5 דקות בשקט.זה יוצר חוויה של התבוננות והקשבה פנימית.

סיפור אישי-
אדם קרוב אצל עצמו,סיפור אישי של המדריך על חוויה חזקה בטבע, מפגש עם שטפון,נמר וכו' ותאור "מה זה עשה לי" יעזרו לעיבוד החוויה אצל החניך.

ניצול הלילה לפעילות-
הלילה במחנה או בטיול מהווים תפאורה מצוינת ליצירת פליאה-פעילות כוכבים,חיפוש בעלי חיים או סתם הקשבה לסביבה הופכים בלילה לדרמטיים יותר ומיוחדים יותר אשר ביום יום .
הפליאה אם כן היא הרבה מעבר למושג מופשט ופילוסופי, היא מבטאת התיחסות ורגישות לטבע ולסובב אותנו בכלל.רגישות למימד זה ומודעות לכך, יכלים להפוך אותנו למדריכים טובים יותר ולהשתמש בהשתוממות ככלי חינוכי.מעבר לכך, נכון לדעתי שיהיה בכל אחד ואחת מאתנו את הרגישות לחוות פליאה בעולם שהוא מאוד מכשירני, הישגי ומתועל לזמנים ומטרות.


 
זאב- ניצפה עם חניכים בטיול לילי של חוגי סיירות. צילום: גלעד פולק

זיו כרמל הוא רכז חוגי סיור של הקק"ל בעמקים

אתר "צידה לדרך" - מעבר לידיעת הארץ

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה