zofim.org.il
  
 


 
מחלקת עולים ומשתלבים בתנועה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת עולים ומשתלבים בתנועה » ארכיון הכתבות » כתבה: מגשרת בתנועת הצופים?! יש תפקיד כזה!

תמונת מגזין מגשרת בתנועת הצופים?! יש תפקיד כזה! פורסם על ידי ענת בן ארי
בתאריך 7/3/2010
בכתבה זו צפו 2945 גולשים

 

לפני שנה הצטרפה לתנועת הצופים חברה חדשה ומיוחדת. חדשה – כי היא מעולם לא הייתה קודם בתנועת הצופים ומיוחדת – כי היא היחידה בתנועה הנושאת בתפקיד "מגשרת". או לפחות היחידה שמגשרת בין התנועה לקהילה דוברת הרוסית. תפקיד המגשרת מגיע אלינו לתנועה מפרויקט ארצי של מת"ן, (מועצת תנועות הנוער), שמטרתו לעודד שילוב של אוכלוסיות עולות, (מהקהילה האתיופית והרוסית) בפעילות תנועות הנוער ברחבי הארץ. אחת מהנחות היסוד של פרויקט זה היא שכדי שיתקיים שילוב יש צורך לגשר על פערים תרבותיים הקיימים בין תרבות תנועות הנוער לתרבות האתנית של העולים ולכן הפרויקט מציע לתנועות מגשרים.
לרגל חגיגות השנה לחברותה, החלטנו לעשות לכם היכרות עם הבחורה, התפקיד שלה, התחושות שהיו לה בכניסה לתפקיד, הקשיים וההצלחות. הזדמנות מצוינת ללמוד קצת על מה חושב עלינו מי שרואה אותנו מבחוץ. לשם כך, נסענו עד כרמיאל, לשבט כרם, כדי לפגוש את המגשרת התנועתית בקהילה.
ספרי לנו קצת על עצמך:
אני בת 27, סטודנטית לתואר ראשון במדעים. עליתי לארץ בגיל 15 בפרויקט נעל"ה (נוער עולה לפני הורים). שלוש שנים גרתי בקבוצה עם עוד 30 חבר'ה כמוני בקיבוץ, למדנו יחד לבגרות מלאה. אחרי שרותי בצה"ל עברתי לגור בבית של הוריי בכרמיאל, כאן סיימתי תואר הנדסאי בביוטכנולוגיה, כאן הכרתי את בן זוגי. ותמיד איכשהו עסקתי בהדרכות, חינוך וריכוז קבוצות (התפקיד המשמעותי בהם היה הדרכה בקבוצות נעל"ה). אנשים אפילו צוחקים עלי ואומרים: "את לומדת מדעים מדוייקים ועוסקת בחינוך, בסוף תהיהי מורה לכימיה".
מה ידעת על תנועת הצופים לפני שנכנסת אליה?
בגדול? תארתי לעצמי מי הם ה"סקאוטים", אבל חוץ מזה לא ידעתי כלום. אפילו קראתי לשבט "מועדון של הסקאוטים". למרות שאני סיימתי כאן בית ספר והאינטרקציה שלי עם האוכלוסייה ה"צברית" הייתה קרובה, החל מיום הראשון שירדתי מהמטוס, איכשהו זה לא נגע בי.
איך היה המפגש הראשוני שלך עם התנועה?
נכנסתי לתפקיד כרכזת שבט ומגשרת קהילתית באמצע חודש פברואר. בשבוע הראשון הייתי צריכה לעשות סבב הכרויות עם כל אנשי התפקידים, ללמוד מושגים חדשים, עבודה חדשה. במפגשים שלי נתקלתי בהמון התנגדויות, מדרג מתנדב שלא מבין את החשיבות של פנייה לקהילה זו, מהש"ש בשבט שלא מבינים איך מישהי שלא היתה אף פעם בצופים יכולה לרכז שבט, או איך היא יכולה לתרום להם בכלל במשהו וכמובן מהשכבה הבוגרת שבאה עם דיעות דומות לש"ש. המלחמות על מקומי בהתחלה היו לא פשוטות. אי אפשר להגיד שקיבלו אותי בסבר פנים יפות.
מה בעצם את עושה ביום יום?
הדברים משתנים. בהתחלה הייתי מוגדרת כמרכזת שבט וכחלק מתפקידי הייתי אמורה לדאוג לקידום הפעילות בקרב האוכלוסייה העולה. בתקופה הזאת חלק גדול מהעיסוק שלי היה סביב תפקיד המרכזת. איפשהו באמצע השנה, לקראת חודש יולי, החלטנו להגדיר את התפקיד שלי מחדש ולהתמקד בפן של הגישור בתפקיד שלי- פן שמצריך חשיבה על איך ואיפה פוגשים את הנוער יוצא חבר העמים: ניסיתי לגייס בבתי הספר, במועדוניות הפועלות בעיר, על ידי קיום חונכות אישית, נפגשתי עם כל מיני גורמים בעיר שעובדים עם הקהילה ומהם אני יכולה ללמוד. בסופו של דבר מדובר בעבודה קהילתית ובהמון ניסוי וטעייה.
עוד אחד מהצדדים המשמעותיים של העבודה שלי היא אל מול השכבה הבוגרת
. מהר מאוד למדתי את המושג "תהליך". כל דבר לוקח זמן, אי אפשר לעשות את הדברים מהר ובמיוחד שהשכבה הבוגרת, כפי שאמרתי בהתחלה הייתה מלאה בחששות ולא כל כך הבינה מה אני רוצה ממנה. למרות זאת!!! אני חייבת לציין שמאז שאני עבדתי עם השכב"ג, עלתה המודעות לקהילה ובקהילה והפכה להיות בין הנושאים החשובים בשבט.
בנוסף, התעסקתי במחקר "מדוע עולי חבר העמים אינם משתתפים בתנועות נוער". הכנתי שאלון אנונימי, עם
 
שאלות שיעזרו לי בהמשך לעלות על פתרון לבעיה זו. מתוצאות המחקר התברר כי ההורים בקהילה הרוסית בכרמיאל, חושבים שחינוך בלתי פורמאלי זה רק תעסוקה בשעות הפנאי, למרות שרובם גרים בארץ יותר מ-10 שנים וסביר להניח כי ילדיהם לומדים בביתי ספר לא שנה אחת. הם טוענים כי פן החברתי הוא שווה ערך לפן הלימודי. לפי סדר עדיפויות חוגים נמצאים במקום ראשון, אחר כך הלימודים ומקומה של תנועת נוער הוא
 
מקום אחרון.
מסקנה: הורים עולים מחבר העמים מוכנים להשקיע המון בהתפתחות גופנית, רוחנית ואינטלקטואלית של הילד, אבל לא בהתפתחות חברתית. למה? כי הם לא מבינים מה התועלת בזה.
בסוף המחקר, שיתפתי את השכבה הבוגרת בתוצאותיו ודנו על זה ביחד, ניסינו למצאו ביחד פתרונות אפשריים. סוף-סוף.... ביחד.... קואליציה.
 
אז יש הצלחות אל מול השכבה הבוגרת. מה עם הצלחות בקרב הקהילה יוצאת חבר העמים?
גם שם יש הצלחות. לקח זמן להגיע אליהם אבל היום פועלת בשבט מועדונית פעמיים בשבוע לילדים בכתות א'-ד', רובם יוצאי חבר העמים. ישנה פעילות בשכונת האיריסים בעיקר עם הקהילה האתיופית, יש קבוצה של שישיסטים, יוצאי חבר העמים שמגיעה להדרכה במועדונית במסגרת המחויבות האישית שלהם. ואני ממשיכה לחפש דרכים נוספות להגיע לקהל יעד זה.
 
לסיכום שנת 2009, כמות החניכים בשבט עלתה מ- 94, מתוכם 3 עולים ל- 135 מתוכם – 28 עולים. בנוסף השבט מפעיל מועדונית, כאשר מספר החניכים העולים הוא כ- 20. כמות החניכים בפעילות בשכונת האיריסים היא כ- 15. אופטימי, אה?

[ שלח כתבה ]

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 2 תגובות | הוספת תגובה


1. מעניין מאוד
נכתב על ידי ליטל מרזוק ממחלקת הגשמה בתאריך 11/3/2010 בשעה 20:30
2. יפורסם באתר שב"ח
נכתב על ידי ענת בן ארי ממחלקת שילוב בני חבר המדינות בתאריך 14/3/2010 בשעה 9:03